Rehabilitacja dzieci z wadami postawy
Obecnie ze względu na częstotliwość występowania wad postawy są one uznawane za „chorobę cywilizacyjną”
Dziecko w wieku szkolnym jest najbardziej narażone na powstawanie wad postawy.
Wynika to z tego, że jest to czas największego wzrostu dziecka – ponieważ jego tułów, górne i dolne kończyny oraz stopy intensywnie się wydłużają. Powoduje to, że napięcie mięśni i więzadeł jest chwilowo obniżone, a środek ciężkości zmienia się, przesuwając ku górze.
To jest również czas – gdy nasze dziecko idzie do szkoły i jego życie zmienia się w tryb siedzący: w ławkach szkolnych, przed komputerem, noszeniem ciężkich tornistrów i plecaków oraz ograniczeniem swobodnego ruchu i zabawy.
To wszystko ma wpływ na rozwój i zdrowie dziecka – czyli powstawaniem złych nawyków, które często są przyczyną wad postawy.
Wada postawy to nieprawidłowa, niefizjologiczna postawa ciała, która może być przyczyną wielu dolegliwości.

PRZYCZYNY WAD POSTAWY :
- wrodzone (wady wrodzone kości i mięśni) oraz
- nabyte:
- wynikające z siedzącego trybu życia – spędzanie dużo czasu przed komputerem, smartfonem lub telewizorem
- nieodpowiednio dopasowana wysokość biurka lub krzesła
- niewłaściwy sposób siedzenia podczas nauki przy biurku
- noszenie zbyt ciężkich plecaków lub noszenie na jednym ramieniu;
- zła dieta, otyłość
- mała aktywność fizyczna
- zbyt intensywne treningi

NAJCZĘSTSZE WADY POSTAWY:
- boczne skrzywienie – skolioza – odchylenie kręgosłupa od prawidłowej linii.
- plecy okrągłe -kifoza – nadmierne wygięcie kręgosłupa w odcinku piersiowym i widocznym pochyleniem głowy – garbienie się
- plecy wklęsłe -lordoza – zwiększone wygięcie brzucha ku przodowi
- plecy płaskie – to spłaszczenie klatki piersiowej i zbyt mocno opadnięte barki.
- Wady klatki piersiowej tj. lejkowata, kurza;
- Kolana szpotawe czyli wygięte na zewnątrz w łuki lub kolana koślawe czyli tzw. „X”
- Stopy szpotawe, płasko-koślawe, wydrążone
- Płaskostopie.

NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ W POSTAWIE CIAŁA DZIECKA?
- Należy obserwować dziecko ( najlepiej w bieliźnie) w pozycji stojącej przodem, tyłem, bokiem. Każdą asymetrie należy konsultować ze specjalistą!
- asymetria barków
- asymetria łopatek
- niesymetryczne wcięcia w tali
- asymetryczne ustawienie bioder
- błędy postawy bokiem np.: plecy płaskie, okrgłe, wklęsło-wypukłe, hiperlordoza lędźwiowa, głowa pochylona do przodu, wystający brzuch.
- deformacje klatki piersiowej: klatka piersiowa kurza lub lejkowata
Dlatego tak ważne jest wczesne wykrycie wad postawy i odpowiednio szybko wdrożona rehabilitacja, bowiem zwlekanie w tym zakresie może mieć poważne skutki dla prawidłowego rozwoju dziecka i jakości jego życia w przyszłości.
Jako rodzic – pierwszy zauważysz jakiekolwiek odchylenia od normy w postawie swojego dziecka . Należy obserwować dziecko – najlepiej w bieliźnie – w pozycji stojącej przodem, tyłem, bokiem. Każdą asymetrie należy konsultować ze specjalistą!

NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ W POSTAWIE CIAŁA DZIECKA ?
- asymetria barków
- asymetria łopatek
- niesymetryczne wcięcia w tali
- asymetryczne ustawienie bioder
- błędy postawy bokiem np.: plecy płaskie, okrgłe, wklęsło-wypukłe, hiperlordoza lędźwiowa, głowa pochylona do przodu, wystający brzuch.
- deformacje klatki piersiowej: klatka piersiowa kurza lub lejkowata
Drugim krokiem jest zgłoszenie się po specjalistyczną opiekę – aby szybko zareagować na pojawiającą się wadę postawy.
W naszej Przychodni prowadzimy rehabilitacje dzieci matodą FITS.

METODA FITS ( Funkcjonalna Indywidualna Terapia Skolioz)
Na Polskim rynku funkcjonuje od 2004 roku, jej twórcami są: dr n.med. Marianna Białek i mgr Andrzej M’hango, specjalista rehabilitacji ruchowej oraz dyplomowany osteopata.
Od 2011 roku metoda FITS została uznana i rekomendowana przez SOSORT (Society on Scoliosis Orthopaedic and Rehabilitation Treatment) Międzynarodowe Towarzystwo Ortopedycznego i Rehabilitacyjnego Leczenia Skolioz.
Metodę FITS stosujemy u pacjentów z:
- skoliozą,
- wadami stóp (płaskostopie, stopa płasko-koślawa, stopa wydrążona),
- wadami kolan (koślawość, szpotawość),
- wadami klatki piersiowej (kurza, lejkowata),
- choroba Scheuremanna,
- plecy płaskie, okrągłe,
- asymetria ustawienia łopatek, miednicy,
- asymetrie klatki piersiowej,
- inne wady postawy.
CHARAKTERYSTYKA METODY:
- Wytłumaczenie i uświadomienie dziecku – jaką posiada wadę postawy/skoliozę, co zrobić żeby ona się nie pogłębiała – „ zaprzyjaźnienie się ze swoim ciałem ”,
- Ocena zdolności biernego i czynnego ruchu korekcyjnego,
- Niwelowanie barier mięśniowo-korekcyjnych,
- Ćwiczenie stabilizacji tułowia we wzorcach korekcyjnych,
- Dodawanie kompensacji czynnościowej przy łuku pierwotnych skoliozy.

JAK WYGLĄDA PIERWSZA WIZYTA?
Pierwsza wizyta jest KONSULTACJĄ, składa się ona z:
- Wywiadu z rodzicem – przebieg dotychczasowego leczenia, ocena badań, rozwój dziecka, choroby współistniejące, ocena gorsetu/wkładek do butów itp.
- Badanie dziecka – ocena ustawienia głowy, obręczy barkowej, miednicy, bioder, kolan, stóp, mierzenie długości kończyn dolnych, badanie skoliometrem Bunnella, rozpoznanie przykurczonych/osłabionych grup mięśniowych, badanie manualne wybranych stawów, itp.
- Podsumowanie – dobór odpowiedniej metody leczenia do wady/schorzenia jaką posiada dziecko, wyznaczenie głównych celów terapii, omówienie przeciwskazanych sportów.
Na kolejnych wizytach – przedstawiony jest indywidualny instruktaż ćwiczeń do domu, nauka prawidłowego siedzenia oraz wyjaśnienia jak powinna być wykonywana korekcja skoliozy, terapia manualna na ciele dziecka.