Rehabilitacja dzieci z wadami postawy

Obecnie ze względu na częstotliwość występowania wad postawy są one uznawane za „chorobę cywilizacyjną”

Dziecko w wieku szkolnym jest najbardziej narażone na powstawanie wad postawy.

Wynika to z tego, że jest to czas największego wzrostu dziecka – ponieważ jego tułów, górne i dolne kończyny oraz stopy intensywnie się wydłużają. Powoduje to, że napięcie mięśni i więzadeł jest chwilowo obniżone, a środek ciężkości zmienia się, przesuwając ku górze.

To jest również czas – gdy nasze dziecko idzie do szkoły i jego życie zmienia się w tryb siedzący: w ławkach szkolnych, przed komputerem, noszeniem ciężkich tornistrów i plecaków oraz ograniczeniem swobodnego ruchu i zabawy.

To wszystko ma wpływ na rozwój i zdrowie dziecka – czyli powstawaniem złych nawyków, które często są przyczyną wad postawy.


Wada postawy to nieprawidłowa, niefizjologiczna postawa ciała, która może być przyczyną wielu dolegliwości.


PRZYCZYNY WAD POSTAWY :

  • wrodzone (wady wrodzone kości i mięśni) oraz
  • nabyte:
  • wynikające z siedzącego trybu życia – spędzanie dużo czasu przed komputerem, smartfonem lub telewizorem
  • nieodpowiednio dopasowana wysokość biurka lub krzesła
  • niewłaściwy sposób siedzenia podczas nauki przy biurku
  • noszenie zbyt ciężkich plecaków lub noszenie na jednym ramieniu;
  • zła dieta, otyłość
  • mała aktywność fizyczna
  • zbyt intensywne treningi

NAJCZĘSTSZE WADY POSTAWY:

  • boczne skrzywienie – skolioza – odchylenie kręgosłupa od prawidłowej linii.
  • plecy okrągłe -kifoza – nadmierne wygięcie kręgosłupa w odcinku piersiowym i widocznym pochyleniem głowy – garbienie się
  • plecy wklęsłe -lordoza – zwiększone wygięcie brzucha ku przodowi
  • plecy płaskie – to spłaszczenie klatki piersiowej i zbyt mocno opadnięte barki.
  • Wady klatki piersiowej tj. lejkowata, kurza;
  • Kolana szpotawe czyli wygięte na zewnątrz w łuki lub kolana koślawe czyli tzw. „X”
  • Stopy szpotawe, płasko-koślawe, wydrążone
  • Płaskostopie.

NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ W POSTAWIE CIAŁA DZIECKA?

  • Należy obserwować dziecko ( najlepiej w bieliźnie) w pozycji stojącej przodem, tyłem, bokiem. Każdą asymetrie należy konsultować ze specjalistą!
  • asymetria barków
  • asymetria łopatek
  • niesymetryczne wcięcia w tali
  • asymetryczne ustawienie bioder
  • błędy postawy bokiem np.: plecy płaskie, okrgłe, wklęsło-wypukłe, hiperlordoza lędźwiowa, głowa pochylona do przodu, wystający brzuch.
  • deformacje klatki piersiowej: klatka piersiowa kurza lub lejkowata

Dlatego tak ważne jest wczesne wykrycie wad postawy i odpowiednio szybko wdrożona rehabilitacja, bowiem zwlekanie w tym zakresie może mieć poważne skutki dla prawidłowego rozwoju dziecka i jakości jego życia w przyszłości.

Jako rodzic – pierwszy zauważysz jakiekolwiek odchylenia od normy w postawie swojego dziecka . Należy obserwować dziecko – najlepiej w bieliźnie – w pozycji stojącej przodem, tyłem, bokiem. Każdą asymetrie należy konsultować ze specjalistą!


NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ W POSTAWIE CIAŁA DZIECKA ?

  • asymetria barków
  • asymetria łopatek
  • niesymetryczne wcięcia w tali
  • asymetryczne ustawienie bioder
  • błędy postawy bokiem np.: plecy płaskie, okrgłe, wklęsło-wypukłe, hiperlordoza lędźwiowa, głowa pochylona do przodu, wystający brzuch.
  • deformacje klatki piersiowej: klatka piersiowa kurza lub lejkowata

Drugim krokiem jest zgłoszenie się po specjalistyczną opiekę – aby szybko zareagować na pojawiającą się wadę postawy.

W naszej Przychodni prowadzimy rehabilitacje dzieci matodą FITS.


METODA FITS ( Funkcjonalna Indywidualna Terapia Skolioz)

Na Polskim rynku funkcjonuje od 2004 roku, jej twórcami są: dr n.med. Marianna Białek i mgr Andrzej M’hango, specjalista rehabilitacji ruchowej oraz dyplomowany osteopata.

Od 2011 roku metoda FITS została uznana i rekomendowana przez SOSORT (Society on Scoliosis Orthopaedic and Rehabilitation Treatment) Międzynarodowe Towarzystwo Ortopedycznego i Rehabilitacyjnego Leczenia Skolioz.

Metodę FITS stosujemy u pacjentów z:

  • skoliozą,
  • wadami stóp (płaskostopie, stopa płasko-koślawa, stopa wydrążona),
  • wadami kolan (koślawość, szpotawość),
  • wadami klatki piersiowej (kurza, lejkowata),
  • choroba Scheuremanna,
  • plecy płaskie, okrągłe,
  • asymetria ustawienia łopatek, miednicy,
  • asymetrie klatki piersiowej,
  • inne wady postawy.

CHARAKTERYSTYKA METODY:

  • Wytłumaczenie i uświadomienie dziecku – jaką posiada wadę postawy/skoliozę, co zrobić żeby ona się nie pogłębiała – „ zaprzyjaźnienie się ze swoim ciałem ”,
  • Ocena zdolności biernego i czynnego ruchu korekcyjnego,
  • Niwelowanie barier mięśniowo-korekcyjnych,
  • Ćwiczenie stabilizacji tułowia we wzorcach korekcyjnych,
  • Dodawanie kompensacji czynnościowej przy łuku pierwotnych skoliozy.

JAK WYGLĄDA PIERWSZA WIZYTA?

Pierwsza wizyta jest KONSULTACJĄ, składa się ona z:

  • Wywiadu z rodzicem – przebieg dotychczasowego leczenia, ocena badań, rozwój dziecka, choroby współistniejące, ocena gorsetu/wkładek do butów itp.
  • Badanie dziecka – ocena ustawienia głowy, obręczy barkowej, miednicy, bioder, kolan, stóp, mierzenie długości kończyn dolnych, badanie skoliometrem Bunnella, rozpoznanie przykurczonych/osłabionych grup mięśniowych, badanie manualne wybranych stawów, itp.
  • Podsumowanie – dobór odpowiedniej metody leczenia do wady/schorzenia jaką posiada dziecko, wyznaczenie głównych celów terapii, omówienie przeciwskazanych sportów.

Na kolejnych wizytach – przedstawiony jest indywidualny instruktaż ćwiczeń do domu, nauka prawidłowego siedzenia oraz wyjaśnienia jak powinna być wykonywana korekcja skoliozy, terapia manualna na ciele dziecka.